04 اردیبهشت 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/09/15 - 09:16
  • تعداد بازدید خبر : 1678
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه
مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده:

فرهنگ‌سازی مصرف انرژی از بطن خانواده آغاز می‌شود

متن صوتی

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش خانگی سهم زیادی در مصرف انرژی دارد، امور زنان و خانواده وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به عنوان مشاور برآن شدند تا بانوان را به عنوان جامعه هدف با راهکارهای مصرف بهینه انرژی آشنا کنند.

 

مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش خانگی سهم زیادی در مصرف انرژی دارد، امور زنان و خانواده وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به عنوان مشاور برآن شدند تا بانوان را به عنوان جامعه هدف با راهکارهای مصرف بهینه انرژی آشنا کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی NIOC، زینب قیصری امروز (دوشنبه؛ ۱۴ آذرماه) در نشست "هم افزایی بهینه سازی مصرف انرژی در خانواده" که به میزبانی شرکت ملی نفت در مرکز همایش های کوشک برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در حوزه مصرف انرژی، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش خانگی سهم زیادی در مصرف انرژی دارد، امور زنان و خانواده وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به عنوان مشاور برآن شدند تا بانوان را به عنوان جامعه هدف با راهکارهای مصرف بهینه انرژی آشنا کنند.

وی افزود: فرهنگ سازی مصرف انرژی را باید از خانه و خانواده آغاز کرد که در این راه، زنان نقش بسیار تاثیرگذاری دارند. در مرحله بعد باید آموزش و پرورش با برنامه ریزی و ارائه بسته های آموزشی در ترویج این فرهنگ اقدام کند.

قیصری به تشکیل کارگروه انرژی و محیط زیست در امور زنان و خانواده وزارت نفت اشاره کرد و گفت: این کارگروه متشکل از اعضای فنی و تخصصی، کارشناسان حوزه های مختلف آموزشی و جامعه شناسی، تیم های رسانه ای و ... است که با همکاری شرکت ملی گاز ایران تلاش می کند ضمن تهیه بسته های آموزشی، فرهنگ صحیح مصرف را ترویج دهد.

وی به امضای تفاهمنامه بهینه سازی مصرف انرژی با امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اشاره و اظهار امیدواری کرد که با کمک و همراهی کمیسیون انرژی، کمیسیون اجتماعی و آموزشی مجلس شورای اسلامی بتوان فرهنگ بهینه مصرف در کشور را پیاده سازی کرد.   

* لزوم مدیریت مصرف انرژی

مجید چگنی؛ مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این نشست، انرژی را یکی از مولفه های مهم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خواند و گفت: خوشبختانه این موهبت الهی به وفور در ایران یافت می شود و ما از نظر دارا بودن ذخایر نفت و گاز رتبه برتری جهانی داریم اما اینکه چطور از این منابع استفاده و تولید ارزش کنیم به ما بستگی دارد.

وی گفت: از گاز تولیدی کشور که وارد خط سراسری می شود ۶۵ درصد سهم بخش خانگی و تجاری است. ۱۵ درصد مربوط به صنایع عمده، ۱۵ درصد سهم نیروگاه ها و ۵ درصد باقیمانده نیز سهم پالایشگاه ها، ایستگاه های انتقال گاز، تلمبه خانه ها و ... است.

به گفته چگنی، با برودت هوا سهم بخش خانگی از ۷۰ درصد هم فراتر می رود و با توجه به مصرف بالای انرژی در کشور نسبت به نرم جهانی اگر این روند مصرف در کشور ادامه داشته باشد به طور قطع دچار مشکل خواهیم شد از این رو باید بهینه سازی مصرف در راس برنامه همه ارگان ها قرار گیرد و از ظرفیت های نیروی انسانی در حوزه فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف استفاده شود.

وی با اشاره به گازرسانی به شهرها و چندین هزار روستا اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش مصرف داشته ایم این در حالی است که شاهد ناترازی تولید و مصرف هستیم. وظیفه شرعی همه ما این است که با همکاری و فرهنگ سازی این مسئله را مدیریت کنیم.  

معاون وزیر نفت بانوان را پیشران فرهنگ سازی الگوی مصرف معرفی کرد و گفت: بانوان می توانند این فرهنگ را از خانه و خانواده آغاز و سپس در جامعه گسترش دهند.

* مصرف بهینه در گرو فراهم سازی شرایط و بستر مناسب

رمضانعلی سنگدوینی؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن اشاره به آمار بالای مصرف انرژی در کشور به ویژه در فصول سرد گفت: لازمه بهینه کردن مصرف انرژی فراهم سازی زیرساخت ها، ابزارها، شرایط لازم و امکانات اولیه برای مردم است.

وی افزود: مردم مصرف صحیح انرژی را به خوبی می دانند اما شرایط و امکانات عملی کردن آن را ندارند. هم اکنون بیش از ۲۰ میلیون خانوار در کشور برای گرم کردن محیط از بخاری استفاده می کنند و بیشتر بخاری ها بازده کم و مصرف انرژی بالایی دارند. ما باید در وهله اول بخاری هایی با بازدهی بالا تولید کنیم اگر بتوانیم مصرف این خانوارها را یک متر مکعب کاهش دهیم می توانیم به اندازه یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی کنیم.

سنگدوینی ضمن تاکید مجدد بر فراهم سازی امکانات و شرایط لازم برای مصرف بهینه گفت: حتی در بخش سوخت و مصرف بنزین هم شرایط مناسب نیست و خودروهایی که تولید می شوند مصرف بنزین بالایی دارند. در بخش منابع آبی هم همینطور. هم اکنون از آب شرب برای همه نوع مصارفی استفاده می شود. از این رو مجدد تاکید می کنم که مصرف بهینه، بستر مناسب می طلبد.

* ضرورت اجرایی کردن قوانین بهینه سازی در کشور

شیوا قاسمی‌پور؛ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: بحث ما در مورد بهینه سازی مصرف انرژی کم مصرف کردن یا مصرف نکردن نیست بلکه استفاده صحیح و جلوگیری از هدر رفت آن است.

وی علت اصلی مصرف فراتر از نرم جهانی انرژی در ایران را ارزانی حامل های انرژی خواند و گفت: قیمت سوخت در کشورهای همسایه چند برابر ایران است آن هم با کیفیت پایین تر، از این رو است که مصرف آن در کشور ما بالاتر است.

قاسمی پور افزود: تمامی دستگاه ها باید عزم خود را برای اجرای دقیق قوانین بهینه سازی جزم کنند و این امر منوط به دستگاه خاصی نیست بلکه همه دستگاه های اجرایی باید به همراه مردم به میدان بیایند و برای حفظ این سرمایه ملی از هیچ کوششی دریغ نکنند چرا که نسل آینده هم از این ذخایر سهم دارند.

وی خانواده را نقطه آغاز اصلاح مصرف خواند و اظهار کرد: بانوان می توانند از طریق الگو قرار دادن خود در فرهنگ مصرف تغییر ایجاد کنند و این تغییر از خود به فرزند، خانواده و سپس جامعه سرایت می کند. در ضمن ضرورت  آموزش از طریق مدرسه به ویژه از سنین پایین و پیش دبستانی هم نمی توان نادیده گرفت.

قاسمی پور ادامه داد: از بستر رسانه و فضای مجازی هم نمی توان غافل ماند چرا که اکنون نقش رسانه ها و فضای مجازی بسیار پررنگ است از این رو باید از این بستر برای آموزش و فرهنگ سازی نهایت استفاده را داشته باشیم.

* ضرورت قانونگذاری اصولی و نظارت بر نحوه مصرف انرژی

پرویز محمدنژاد؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به میانگین بالای مصرف انرژی در کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان، گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی باید از همان مراحل اولیه در سیستم تولید، انتقال و توزیع انرژی به مصرف بهینه توجه کنیم و ضمن توجه به سلامت و بازدهی تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده سعی در کاهش مصرف انرژی داشته باشیم.

وی با اشاره به بحران کمبود گاز در کشور، اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام شده در صورتی که از دستگاه های تقویت فشار گاز استفاده نشود تا سال ۱۴۰۶ میزان تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش می یابد از این رو ضروری است که از همین امروز به فکر فرهنگ سازی باشیم.

محمدنژاد ادامه داد: بدون شک با همراهی مجلس شورای اسلامی و با قانونگذاری های درست و اصولی در این حوزه می توان شاهد الگوسازی بهینه مصرف باشیم.

بر اساس این گزارش، نشست هم افزایی بهینه سازی مصرف انرژی در خانواده به همت کارگروه انرژی و محیط زیست امور زنان و خانواده وزارت نفت و به میزبانی شرکت ملی نفت ایران صبح امروز با حضور مشاوران و نمایندگان امور زنان، نمایندگان مجلس و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و ... در مرکز همایش های کوشک نفت برگزار شد.

گفتنی است، در ادامه این نشست مباحث الزامات گذار به بهینه سازی مصرف انرژی از سوی فاطمه سادات رحمتی و راهکارهای کاهش مصرف انرژی از سوی امید جلالی ارائه شد.

 

  • گروه خبری : خبر,سایر منابع,فرهنگي
  • کد خبر : 15429

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب