سال حمایت از کالای ایرانی گرامی باد
دوشنبه ٣٠ مهر ١٣٩٧ EN

اخبار > واقعیت درمانی دعوت به مسئولیت پذیری است



  چاپ        ارسال به دوست

واقعیت درمانی دعوت به مسئولیت پذیری است

هدف اصلی در فرآیند واقعیت درمانی آن است که افراد به ارزیابی خود پرداخته و با بررسی اعمال ، کنش ، تصمیم و اقدام خود شیوه های دستیابی به هدف را بررسی می کند . در این فرآیند همچنین مهارتهای تفکر و اگرا ، جانبی، انتقادی را درخود توسعه می دهد.

مهدی حاجی اسماعیلی استاد روانشناسی در نشست تخصصی رابطه کیفی مدیریت و تعارض بستر خشنودی زندگی مشترک ، در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران که با حضور کارکنان این شرکت برگزار شد ، با تشریح تئوری انتخاب و واقعیت درمانی به عنوان تئوری های نوین در این شاخه از علم اظهار داشت : هدف واقعیت درمانی بکارگیری یک ضابطه بندی یا فرمول یا یکسری پرسش های از قبل تعیین شده به عنوان تکنیک برای ایجاد تغییر در مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی نیست بلکه فرآیند اکتشافی مبتنی بر خودسنجی/خود ارزیابی در راستای رسیدن به یک طرح روشن کاربردی برای ایجاد و نگهداری تغییر است.

وی افزود : این فرآیند از چهار مؤلفه کلیدی خواسته ها، مطالبات ، رفتار کلی، خود سنجی-ارزیابی شخصی و طرح تغییر تشکیل شده است.

این استاد روانشناسی درباره مولفه های تئوری انتخاب اظهار داشت : تئوری انتخاب در پنج مفهوم یا مولفه خلاصه می شود که شامل نیاز اساسی که پایه ژنتیک دارد ، واقعیت بیرونی ، سیستم ادراکی ، مکان مقایسه و سیستم رفتاری است که نیاز اساسی پایه ژنتیک مواردی همچون نیاز به عشق و احساس تعلق، نیاز به پیشرفت و ارزشمندی (قدرت)، نیاز به بقا، نیاز به آزادی و نیاز به تفریح را شامل می شود . واقعیت بیرونی ، جهان طبیعی و بافت و ساختار اجتماعی که در آن زندگی می کنیم ، سیستم ادراکی نیز متشکل از دو بخش دانش (اطلاعات) و ارزش هاست و سیستم رفتاری که توسط آن برای دستیابی به آنچه می خواهیم عمل و اقدام می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره معیارهای احساس ناخشنودی و فلاکت در زندگی افزود : اگر در هریک از زمینه¬های مهم زندگی احساس ناخشنودی و فلاکت کنیم ، درگیر یک یا چند مورد از موارد چهارگانه که اساساً تلاش برای کنترل دیگری است ، می شویم . این موارد چهار گانه بدین شکل خود را نشان می دهدکه فرد می خواهد دیگری کاری را انجام بدهد که خود او نمی‌خواهد. فرد دیگری تلاش می‌کند شما را مجبور به انجام کاری کند که شما نمی‌خواهید.تو و دیگری هر دو تلاش می‌کنید تا یکدیگر را مجبور به انجام کاری کنید که نمی‌خواهید و در پایان شما ، خود را مجبور به انجام کاری می‌کنید که برایتان دردناک و یا حتی غیرممکن است.

حاجی اسماعیلی ،درباره اصول هشتگانه داشتن یک ازدواج و رابطه زناشویی خشنود خاطرنشان کرد : اصل اول بر کنترل بیرونی تمرکز دارد که می تواند ازدواج را نابود کند.در اصل دوم بر موضوع انتخاب رفتارها تاکید می شود. اصل سوم از پرهیز عادتهای مخرب سرزنش کردن ، غر زدن ، تهدید ، تنبیه و رشوه دادن صحبت می کند .اصول دیگر شامل آشنایی با دنیای کیفی همدیگر ، آموختن مفهوم مهم رفتار كلي، چاشنی خلاقيت در ازدواج ، سهیم کردن فرزندان در زندگی و بهبود روابط عاطفی و زناشویی می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، آقای حاجی اسماعیلی در بخش دیگری از این سخنرانی به بررسی کاربست تئوری انتخاب در مدیریت راهبرانه پرداخت و در تبیین آن خاطرنشان کرد : مدیریت راهبرانه دارای چهار مولفه است که به بررسی این مفاهیم می پردازد که مدیران راهبر تمام کارکنان را به طور صادقانه و دائمی درگیر بحث کیفیت و هزینه¬های شرکت می¬کنند، کارکنان فقط شنونده‌ی مباحث نیستند، بلکه تشویق می¬شوند که درباره‌ی راه¬های بهبود کیفیت و کاهش هزینه¬ها پیشنهادهای خود را ارائه کنند ، مدیر راهبر یا کسی که از سوی وی منصوب می¬شود، به طور عملی به کارکنان نشان می¬دهند که انتظار دارند کارکنان چگونه کار کنند ، او در حین این کار، کارکنانش را تشویق می¬کند درباره‌ی راه¬های بهبود کار پیشنهاد بدهند. بدین ترتیب مدیر راهبر احساس کنترل کارکنان بر کار خود را افزایش می¬دهد. با توجه به اینکه کارکنان بهتر از هر کس دیگری می¬دانند در کار آنها کیفیت بهتر به چه معنی است و چگونه با حداقل هزینه می¬توان این کیفیت را در کار خود احراز کنند، مسئولیت بررسی کیفیت کار به خود آنها واگذار می¬شود. اما مدیر برای آنها توضیح می¬دهد که همواره کیفیت مهم‌تر از هزینه است و در پایان مدیر راهبر از هر فرصتی برای یاد دادن این نکته که عنصر اصلی کیفیت، پیشرفت و بهبودی مداوم است، استفاده می¬کند.

بر اساس این گزارش : در سوی مقابل مدیریت راهبرانه ، مدیریت ریاست مابی تکیه می زند که این نیز چهار مولفه دارد و در تمام سطوح، رئیس وظایف و معیارهای انجام کار قابل قبول را تعیین و به ندرت با کارکنان مشورت می¬کند ، رئیس اهل مذاکره و کنار آمدن نیست و کارکنان باید خود را با وظایفی که رئیس برای آنها تعیین کرده تطبیق دهند، در غیر این صورت باید با پیامدهای آن که شامل از دست دادن شغل می¬شود روبه‌رو شوند ، ولی هر چه رئیس بیشتر رئیس مآبانه رفتار کند، کیفیت کار پایین¬تر می¬آید و به جای آنکه به کارکنانش عملاً نشان دهد که چطور کار را انجام دهند، رئیس به آنان دستور می¬دهد که چطور کار کنند و به ندرت نظر کارکنان را در مورد چگونگی بهبود بخشیدن به کارشان جویا می¬شود. همچنین رئیس یا کسی که نماینده‌ی رئیس است از کارها بازدید و آنها را ارزیابی می¬کند و از آنجایی که خود کارکنان در این ارزیابی دخالتی ندارند، بیشتر آنها فقط تا جایی کار می¬کنند که اموراتشان بگذرد و بازرسان چاره¬ای ندارند جز آنکه کار با کیفیت پایین را بپذیرند و این ترکیب، کیفیت را نابود می¬کند. هنگامی که کارکنان در برابر رئیس مقاومت می¬کنند ـ که تقریباً همیشه این رفتار غالب کارکنان است و بدین¬وسیله کیفیت کار را پایین می¬آورند.

این گزارش می افزاید : ده کیفیت و ویژگی مطلوب در هر شغل که افراد از شغل خود انتظار دارند مواردی همچون با کسانی کار کنم که با من با احترام رفتار کنند ، کار جالب و جذابی باشد ، به خاطر کار خوبی که انجام می دهم مورد قدرشناسی واقع شوم ، امکان پرورش و گسترش مهارت هایم را داشته باشم ، با افرادی کار کنم که اگر فکر یا ایده ای برای بهبود کار یا بهتر انجام دادن کار به ذهنم رسید، مرا جدی گرفته و به من گوش کنند ، امکان آن را داشته باشم که برای چگونگی انجام کار، خودم فکر کنم ، برای مدیر/مدیران موثر کار کنم ، شغلی "چالش کننده" داشته باشم که توانمندی های مرا به چالش بکشد، روند پیشرفت و رشد داشته باشد و خودم را در آن موفق ببینم و درباره آنچه در محیط کار و در خصوص کاری که انجام می دهم اطلاعات خوب و درستی به من داده شود و بدانم که در پیرامونم چه می گذرد را شامل می شود.

 


١٠:١٦ - سه شنبه ٩ مرداد ١٣٩٧    /    شماره : ١٢٥١٦    /    تعداد نمایش : ٢٨٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





ریاست جمهوری
دفتر مقام معظم رهبری
شانا
شرکت ملی نفت
وزارت نفت
معرفی شرکت
آدرس ما روی نقشه
ارسال پیام کوتاه
مدیران و روسا
ارتباط مستقیم با مدیرعامل
روزنامه
rss
خانواده