31 اردیبهشت 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1398/04/15 - 11:17
  • تعداد بازدید خبر : 1478
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه
مدیرعامل شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق:

سهم زنان در حوزه‌های تخصصی صنعت نفت قابل افزایش است

متن صوتی

نشست هم‌اندیشی مشاوران امور زنان شركت نفت مناطق مركزی ایران با حضور مشاور مدیرعامل شركت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده و مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، برگزار شد.

سهم زنان در حوزه‌های تخصصی صنعت نفت قابل افزایش است

نشست هم‌اندیشی مشاوران امور زنان شركت نفت مناطق مركزی ایران با حضور مشاور مدیرعامل شركت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده و مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق، مشاور مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در امور زنان و نیز مشاوران امور زنان شركت‌های بهره‌برداری نفت و گاز غرب، شرق و زاگرس جنوبی برگزار شد.


در این نشست كه به میزبانی شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در شهر مشهد مقدس برگزار شد، مدیرعامل این شركت ضمن تبریك ولادت حضرت معصومه (س) و خیرمقدم به میهمانان، گفت: شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق تنها تولیدكننده نفت و گاز در شرق و شمال كشور است كه با تولید روزانه ۶۳ میلیون مترمكعب گاز طبیعی و میعانات گازی از میدان مشترك گنبدلی با تركمنستان و تأمین گاز بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز در منطقه شرق كشور، وظایف منحصر به فردی دارد.


مهندس محمدی افزود: پرسنل شركت به خصوص در فصل زمستان، تمام تلاش خود را به‌كار می‌گیرند تا اختلالی در روند تأمین گاز كشور ایجاد نشود و همانطور كه زمستان گذشته شاهد بودیم با وجود قطع واردات گاز تركمنستان، هیچ وقفه‌ای در روند گاز به هم‌وطنان ایجاد نشد.


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به نقل از امور بانوان شرکت ملی نفت ایران ، سید ابوالحسن محمدی ادامه داد: بعد از انتصاب به عنوان مدیرعامل شركت نفت و گاز شرق، پیگیری فعالیت‌های امور زنان را در اولویت قرار دادم و با مبنا قرار دادن مدل مدیریتی تغییر، خانم مهندس كشوری را با توجه به سابقه کاری و توانمندی وی به عنوان مدیر منابع انسانی انتخاب كردم و اكنون بعد از مدتی كه از فعالیت ایشان گذشته، می‌بینم خانواده‌های كاركنان از وجود ایشان رضایت زیادی دارند.


محمدی ضمن اشاره به ویژگی‌های زنان و مردان در حوزه‌های مختلف عملكردی گفت:به نظر من، مهم آن است كه بتوانیم عدالت سازمانی را برقرار و زمینه برای رشد پرسنل صرف‌نظر از ملاحظات جنسیتی را فراهم كنیم.


وی همچنین تأكید كرد: تغییر نگرش در محیط‌های عملیاتی و كوچك، كار آسانی نیست، اما تلاش كرده‌ایم با انتصاب زنان شایسته این مهم را محقق سازیم؛ همان‌گونه كه انتصاب خانم كشوری به عنوان مدیر منابع انسانی و خانم ذبیحی به عنوان مشاور امور زنان، منشأ اثرات مهم و قابل توجهی بوده است.


سپس مهندس خیبری مدیر عملیات شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق گفت: تعداد زیادی از همكاران ما، شرایط كاری اقماری یا نوبت‌كاری دارند كه شرایط بسیار سختی است و در این وضعیت، بار اصلی مسئولیت زندگی بر دوش همسران كاركنان است و یكی از مهم‌ترین دلایل درخواست انتقال پرسنل نیز همین مسئله می‌باشد.


فرشید خیبری تأكید كرد: برای حفظ و ارتقاء شرایط روحی پرسنل باید توجه ویژه‌ای به همسران كاركنان داشته باشیم؛ به عنوان مثال تعیین مشوق‌هایی برای همسران این كاركنان می‌تواند در این خصوص مؤثر باشد.


وی ادامه داد: ما باید به دغدغه همكاران در خصوص خانواده‌هایشان اهمیت دهیم، در این راستا به همت مهندس محمدی، پس از ۴۰ سال برای اولین بار خانواده‌های كاركنان را به منطقه خانگیران بردیم و آنها از نزدیك با محل كار همسران خود آشنا شدند كه این اتفاق، علی‌رغم دشواری‌های انجام آن، تأثیر بسیار زیادی روی آنها گذاشت و ما تأثیر مثبت این كار را روی میزان درخواست‌های انتقال كاركنان دیدیم.


خیبری ادامه داد: امیدواریم همان‌گونه كه تابوی حضور همسران در منطقه عملیاتی شكسته شد، تابوی حضور كاركنان زن در سایر عرصه‌های فعالیت شركت نیز شكسته شود. مطمئناً اگر از ظرفیت زنان در تمامی عرصه‌ها و جبهه‌های كاری شركت استفاده شود، شاهد ارتقاء روزافزون بهره‌وری و اثربخشی در سطح شركت خواهیم بود. البته در این خصوص باید به زیرساخت‌های مناطق هم توجه شود.


در ادامه جلسه، مهندس سلطانی مدیر امور فنی شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به اهمیت حفظ نیروی انسانی به این نكته اشاره كرد كه با انتقال مشكلات خانواده‌های كاركنان مستقر در سرخس به مدیریت شركت و همچنین حضور و همكاری مشاور امور زنان و خانواده، امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثری جهت نگهداشت پرسنل در مناطق عملیاتی برداریم.


سپس بریدطلایی مدیر امور مالی شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق گفت: با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند همكاران خانم، ضروری است در مورد ارتقاء خودباوری ایشان برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر صورت گیرد.


وی ابراز امیدواری كرد كه با فضای حاكم بر شركت، شاهد افزایش تعداد همكاران خانم در سمت‌های مدیریتی باشیم.


مدیر امور مالی شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق همچنین گفت: توجه به مسائل خانواده‌ها برای ما بسیار مهم است و بایستی در زمینه تسهیلات موردنیاز خانواده‌ها جهت اسكان در منطقه مساعدت بیشتری معمول شود. امیدواریم بتوانیم از بخش CSR نیز منابعی برای ارائه خدمات دریافت كنیم.


محمدجواد بریدطلایی تأكید كرد: هزینه‌های مالی در قبال تأثیری كه برنامه‌های مختلف روی روحیه خانواده‌ها و كاركنان دارند، قابل توجه نیست.


در ادامه این نشست، زهرا كشوری مدیر منابع انسانی شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق با اشاره به اینكه در شركت شرق حدود ۲۰ نفر از همكاران خانم در حال همكاری هستند، گفت: پس از طرح پیشنهاد تشكیل كمیته ارتقای كیفیت زندگی، بازدیدهای مؤثری از شهرك‌های مسكونی انجام شد. با حضور مهندس محمدی در منطقه و دیدگاه مثبت ایشان در زمینه فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش تحولات خوبی را شاهد بودیم؛ ارتقاء زنان در سمت‌های مدیریتی یكی از نشانه‌های این تأثیر است. همچنین با فعالیت‌های مهندس خیبری، تمایل به حضور در منطقه بین خانواده‌ها افزایش چشمگیری داشته است. در حوزه‌های ورزشی نیز اقدامات خوبی انجام شده است.


وی همچنین از نبود بودجه در حوزه زنان به عنوان معضل بزرگ نام برد و گفت:فعالیت در این حوزه، بدون حمایت مستقیم مدیرعامل به سختی ممكن است.


سپس مشاور مدیرعامل شركت ملی نفت در امور زنان و خانواده ضمن تبریك ولادت حضرت معصومه (س) و ابراز خرسندی از تشكیل این جلسه در جوار بارگاه امام رضا .(ع) با اشاره به میزان حضور كاركنان خانم در این شركت گفت: با دید مثبتی كه مدیران ارشد شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق نسبت به زنان و مسائل خانواده‌ها دارند، امیدواریم شاهد بهبود شرایط زندگی در این منطقه باشیم.در مناطق عملیاتی، توجه به حوزه خانواده برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، ضمن اینكه مسئولیت سنگین این همكاران و تأمین گاز در فصول سرد سال، نشان از تعهد و پشتكار پرسنل این شركت دارد و ما تلاش می‌كنیم هر اقدامی در جهت بهبود وضعیت زندگی این پرسنل زحمتكش انجام دهیم.


سیده طاهره سیدمؤمنی با اشاره به سهم زنان در مجموع پرسنل این شركت گفت: نسبت پرسنل خانم در شركت بهره‌برداری نفت و گاز شرق حدود ۲ درصد است، به‌طوری‌كه تنها ۱۴ نفر پرسنل زن رسمی و پیمانی و مدت‌موقت در شركت شرق مشغول فعالیت هستند و همین موضوع نشان می‌دهد در حوزه خانواده بایستی توجه ویژه‌ای معمول نماییم. از آنجایی‌كه پرسنل زن این شركت عمدتاً تازه‌استخدام هستند، جای پیشرفت زیادی دارند.


وی از پیشنهاد حضور زنان در حوزه‌های فنی نیز استقبال كرده و گفت: برای انتصاب زنان در این حوزه‌ها، بایستی اعتماد به نفس آنها را نیز بالا برد.


سیدمؤمنی با اشاره به تأكید معاون وزیر و مدیرعامل شركت ملی نفت بر توجه ویژه به خانواده‌ها گفت: فعالیت‌هایی كه در حوزه خانواده‌ها انجام می‌گیرد، علی‌رغم هزینه‌بر بودن، درواقع سرمایه‌گذاری است. ما باید روی حفظ و نگهداشت نیروی متخصص كار كنیم و برای تحقق این مهم، باید به خانواده‌ها پرداخته شود. كم‌برخورداری مناطق عملیاتی، یكی از دلایل درخواست انتقال پرسنل است و این نشان می‌دهد با ایجاد فضای مناسب زندگی، می‌توان در حفظ نیروی انسانی گام مؤثری برداشت. همچنین حضور مشاوران امور زنان در شوراهای سیاست‌گذاری باعث می‌شود منافع خانواده‌ها در كلیه تصمیمات مدنظر قرار گیرد.


در انتهای جلسه مشاوران به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در شركت‌های خود و برنامه‌های سال جاری و تبادل نظرات و تجربیات در این خصوص پرداختند.

  • گروه خبری : خبر,فرهنگي
  • کد خبر : 13140
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب