08 اردیبهشت 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1401/11/05 - 16:20
  • تعداد بازدید خبر : 1005
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه
ایستاده در برابر باد

تلاش شبانه روزی کارکنان نفت مناطق مرکزی ایران و تابعه برای استمرار تولید و پایداری شبکه گاز کشور

متن صوتی

آنگاه که خاک یخ می زند و سرمای سوزناکش تن هر جنبنده ای را بی حس می کند می توان رد تازیانه های سرد و دردناکش را در دستان پرمهر و صورت های پرغرورشان به تماشا نشست.

 

آنگاه که خاک یخ می زند و سرمای سوزناکش تن هر جنبنده ای را بی حس می کند می توان رد تازیانه های سرد و دردناکش را در دستان پرمهر و صورت های پرغرورشان به تماشا نشست و هم آنگاه که بادهای گرم تابستان هجوم می آورند و شروع به وزیدن می کنند می توان خس خس پر ز گرد و نفس نفس زدن ریه های آلوده شان را شنید. این تنها وصف بخشی کوچک از سختی های کارکنان مصمم و عاشق شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق است که برای آرامش، رفاه و امنیت هموطنانشان همواره در برابر باد ایستاده اند.

همزمان با کاهش بی سابقه دمای هوا در کشور و استمرار سرما و یخبندان در اغلب استان های کشور که منجر به افزایش شدید مصرف انرژی به ویژه در بخش خانگی شده است، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به عنوان عمده ترین و به واقع بزرگترین شرکت تولید کننده گاز طبیعی در مناطق خشکی کشور با تکیه برتوان و تخصص کارکنان پرتلاش خود اقدامات گسترده ای برای افزایش تولید گاز موردنیاز هموطنان کرده که ضمن رفع کمبود و جبران گاز در بخش خانگی و صنعتی قدردانی وزیر نفت را به دنبال داشته است.

مجموعه اقداماتی که در سطح این شرکت و شرکت تابعه آن در شرکت های بهره برداری نفت و گاز شرق، غرب و زاگرس جنوبی و منطقه عملیاتی سراجه قم در گستره 15 استان کشور به منظور مقابله با کاهش احتمالی افت فشار گاز صورت گرفته است شامل راه اندازی چاه های جدید، تعمیر تاسیسات تقویت فشار گاز، تعمیر و احداث خطوط لوله جریانی انتقال، تغییر کاهنده های سرچاهی و تعمیر شیرآلات سرچاهی بوده که بخشی از آنها از پیش برنامه ریزی شده و برخی دیگر طی روزهای اخیر به انجام رسیده است.

 

توان تولید گاز به رقم ۲۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرد

با توجه به کاهش دما در اغلب نقاط کشور و تداوم موج سرما و در پی آن افزایش مصرف گاز و نیاز شبکه سراسری به گاز بیشتر، تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نزدیک به رقم ۲۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرد. افزایش تولید گاز در این شرکت درحالی صورت گرفته است که با وجود شرایط سخت زمستان در مناطق عملیاتی از جمله خانگیران، کارکنان سختکوش به صورت شبانه روزی برای استمرار و افزایش تولید تلاش و از خود گذشتگی زیادی نشان داده اند که در این راستا مهندس اوجی وزیر نفت طی پیامی از تلاش آنها قدردانی کرده است.

 مهندس مهدی حیدری مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این راستا با تشریح اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش تولید گاز در این شرکت بیان داشت: فرزندان غیور ایران در منطقه عملیاتی خانگیران با وجود سرمای نزدیک۲۳ درجه زیر صفر با تمام توان به تعهدات ملی و میهنی خود پایبند بوده و همه تلاش خود را به کار بسته اند تا گاز گرمابخش کانون زندگی هیچ یک از هموطنانمان رنگ خاموشی و سردی به خود نگیرد.

وی با تقدیر از زحمات کارکنان برای فعالیت در شرایط سخت و طاقت فرسای کار در مناطق عملیاتی از جمله خانگیران اظهار داشت: با کاهش دما و برودت شدید هوا و نیاز شمال شرق و شمال کشور، میزان تولید گاز در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، به میزان ۶۵ میلیون متر مکعب در روز رسید که سه میلیون متر مکعب بیشتر از تولید تکلیفی است که این افزایش برداشت در شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی هم صورت گرفته است.

 

چالش های تولید گاز در شرقی ترین میدان گازی کشور

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق نیز با اشاره به فعالیت های این شرکت در راستای افزایش تولید گاز افزود: این شرکت راهبری میدان گازی خانگیران؛ از میادین مهم گازی در ایران در خراسان رضوی را بر عهده دارد که سوخت موردنیاز خانگی را تولید و نیازها به فعالیت صنعتی و خدماتی را تامین می کند و تنها میدان تولیدی در این منطقه از کشور است که با 62 حلقه چاه تولیدی ، تولید 64 میلیون مترمکعب گاز در روز را برعهده دارد.

فرشید خیبری افزود: در این میدان تولید گاز با سختی های بسیاری همراه است به طوریکه متخصصان و زحمتکشان نفت و گاز شرق گاز موردنیاز را از عمق 3 هزار و 500 متری عمق زمین برداشت می کنند و با انتقال به سطح زمین، جریان گاز را جهت ذخیره سازی و انتقال به شبکه گاز سراسری کشور برقرار می کند. گذشته از وسعت منطقه و پراکندگی چاه ها، بدی آب و هوا و وجود ریزگردها تولید گاز را مشکل کرده است.ریزگردها و گردوخاک زیاد در کنار گرمای شدید هوا در فصول گرم سال باعث شده تا تاسیسات و تجهیزات مناطق عملیاتی زیر تلی از خاک قرار بگیرند همچنین بالا بودن میزان گوگرد موجود در گاز میدان خانگیران، گاز  این میدان را به یکی از ترش ترین گازهای طبیعی در جهان تبدیل کرده است، گازی سمی با قدرت خورندگی بالا.

وی با اشاره به اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در گستره ای به وسعت 75 در 25 کیلومتر مربع در مناطق عملیاتی خانگیران و گنبدلی روزانه برای 6 استان کشور در شرق و شمال روزانه حدود 55 میلیون مترمکعب گاز تولید می کند گفت: این شرکت در این روزهای سرد سال به حالت آماده باش درآمده و تولید گاز طبیعی خود را  تا 65 میلیون مترمکعب افزایش داده است همچنین در پی برودت هوا و سرمای کم سابقه طلایه داران تولید انرژی در شمال شرقی ترین نقطه کشور جانانه برای آرامش هموطنانمان در حال تلاش  شبانه روزی هستند و با از خودگذشتگی و سخت‌کوشی آسایش و امنیت انرژی را برای هم‌وطنان عزیز میسر کنند.

خیبری گفت: ایجاد تمهیداتی از قبیل تغییر کاهنده های سرچاهی، تعمیر شیرآلات سرچاهی که دچار مشکل بودند کاهش فشار خروجی که با کمک پالایشگاه شهید هاشمی نژاد انجام شد ما توانستیم ظرفیت خود را 3/3 میلیون مترمکعب بیشتر از تولید تکلیفی برسانیم. تمامی قطعات و تجهیزات موردنیاز پشتیبانی چاه های گاز در این فصل و دیگر ایام توسط کارکنان و متخصصان داخلی تولید و بازسازی می شود.

 

 در تعمیرات اساسی تاسیسات گازی این شرکت رکورد تازه ای ثبت شد

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق با اشاره به تعمیرات اساسی تاسیسات خانگیران گفت: در مدت زمان تعمیرات اساسی تاسیسات مرکز اندازه گیری خانگیران رکورد تازه ای ثبت شد. تعمیرات اساسی تاسیسات گازی مرکز اندازه گیری خانگیران که پیش از این، حدود یک هفته انجام می شد به ۴ روز تقلیل یافت.

وی در خصوص ایجاد تمهیدات لازم در جهت کاهش مدت توقف تولید در زمان تعمیرات گفت: در این دوره تعمیرات با توجه به نیاز به گازی که در شبکه سراسری وجود داشت و بر اساس تکلیفی که به ما محول شده بود، با همکاری و همیاری مدیریت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد به نحوی برنامه ریزی شد که این تعمیرات در مدت زمان کوتاهی صورت پذیرد.

خیبری با بیان اینکه از مهم ترین اهداف این شرکت حفظ و نگهداشت تولید گاز در مناطق تحت سرپرستی خود در حوزه شمال شرق کشور می باشد، اظهار کرد: از جمله برنامه های توسعه ای این شرکت که می توان به آن اشاره کرد طرح توسعه میدان توس است که در ۴۵ کیلومتری منطقه عملیاتی خانگیران واقع شده که چاه اکتشافی توس یک آن نیز تولیدی شده و وجود گاز قابل توجهی از این میدان به اثبات رسیده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در ادامه درباره پایداری تولید گاز گفت: امیدواریم طی ۳ سال آینده طبق برنامه زمانبندی شده، ۴ حلقه چاه و تاسیسات جمع آوری و انتقال گاز که در فاز یک توسعه میدان توس تعریف شده در مدار تولید قرار گیرد، و با استحصال ۳ میلیون مترمکعب گاز در روز ضمن افزایش ظرفیت تولید نهایی گاز، مشکل کمبود گاز در محدوده شمال شرق کشور نیز مرتفع گردد.

 

ذخیره سازی گاز در دستور کار قرار دارد

مهندس خیبری با اشاره به بحث ذخیره سازی در نفت و گاز شرق یادآور شد: یکی از اقدامات مهمی که در حوزه عملیاتی این شرکت در منطقه عملیاتی خانگیران با دارا بودن ۶۴ حلقه چاه فعال تولیدی/ تزریقی در دستور کار قرار دارد بحث ذخیره سازی گاز است که ضمن تحقق استمرار تولید، می تواند نیاز به گاز را در شمال شرق کشور در فصول سرد سال برطرف کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق گفت: امسال با کمک پالایشگاه شهید هاشمی نژاد توانستیم میزان ذخیره سازی را که از اواسط فروردین 1401 آغاز شده را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و حدود ۱۷۳۰ میلیون مترمکعب گاز را ذخیره سازی کنیم که در فصل سرما بسیار به ما کمک کرد.

تعمیرات و نگهداری تاسیسات در دمای 20 درجه زیر صفر

مهندس غلامرضا صادقی رئیس تعمیرات نفت و گاز شرق نیز در تشریح اقدامات تعمیراتی برای استمرار تولید گاز گفت: ما تیم های تعمیراتی مان را تقویت تجهیز کردیم به گونه ای که بتوان در دماهای بالای منفی 20 درجه بتوانیم پشیتیبانی خوبی از تولید نفت و گاز داشته باشیم.

 

تقدیر وزیر نفت از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکتهای تابعه

اقدامات نفت مناطق مرکزی ایران برای تولید گاز موجب شد مهندس جواد اوجی وزیر نفت در سفر به مشهد مقدس از تلاش های مجموعه مدیریت و کارکنان خدوم شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت های تابعه در جهت تامین پایدار گاز استان های شمال و شمال شرق کشور تقدیر و تشکر کند.

 

 

 

  • گروه خبری : خبر,تولیدی,گزارش
  • کد خبر : 15526
کلمات کلیدی
  روابط عمومی
خبرنگار

روابط عمومی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب