10 اردیبهشت 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1396/06/26 - 09:26
  • تعداد بازدید خبر : 3527
  • زمان مطالعه: 6 دقیقه

دوچرخه سوار مشهدی رویای فتح جهان دارد

متن صوتی

مهدی سلیمانی ازغندی کارمند شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق به عنوان دوچرخه سوار رشته سایکل توریست از اهداف و برنامه های ورزشی خود مبنی بر سفر به نقاط مختلف جهان خبر داد.

مهدی سلیمانی ازغندی کارمند شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق به عنوان دوچرخه سوار رشته سایکل توریست از اهداف و برنامه های ورزشی خود مبنی بر سفر به نقاط مختلف جهان خبر داد.


به گزارش روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران این ورزشکار دارای مدرک مهندسی مکانیک است و در واحد تعمیرات حمل و نقل منطقه عملیاتی خانگیران فعالیت می نماید و به مدت 10 سال به صورت حرفه ای این ورزش را ادامه می دهد و دارای کارت ایرانگردی و جهانگردی است.


وی آغاز فعالیت های ورزشی خود را در رشته های در رشته های دوچرخه سواری ، قایقرانی ، دروازه بان تیم فوتبال ملوان بوشهر ، جودو و بدنسازی برشمرد.


این ورزشکار مشهدی درباره برخی از سفری داخلی و برون مرزی خود اظهار داشت : اولین سفر با دوچرخه به 10 سال قبل بر می گردد که سفر خود را از بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا (ع) به سمت حرم امام خمینی (ره ) آغاز کردم و این آغاز پیمان خود بر سر ماندن در این رشته ورزشی بود. در این سفر هفت روزه به تنهایی مسیر 960 کیلومتری مشهد به تهران را رکاب زده و در همه مسیر این فکر را با خود تداعی می کرد م و به بازسازی یک نقشه بزرگ برای آینده اش می اندیشیدم تا به تمام نقاط جهان سفر کنم و سفیر شایسته ورزشی برای ایران اسلامی باشم.


وی افزود : سفرهای بعدی طی طریق مسیر یک هزار و 700 کیلومتری مشهد تا ارومیه ، سفر به یزد ، جنوب استان خراسان جنوبی و دریاچه نئورسوپاتان در استان اردبیل بوده است. همچنین سال گذشته نیز با شعار صلح و دوستی سفربرون مرزی خود را با یک دوچرخه سوار دیگر به نام جواد عدالتی به مقصد کشور آذربایجان را به انجام رساندیم.


ازغندی از همراهی همسرش در این سفرها طی دو سال اخیر خبر داد و تصریح کرد : طی دو سال اخیر همسرم در این سفرها همراه داشته ام که در سال اول به صورت آماتور و در سال بعد به صورت حرفه ای این ورزش را ادامه می دهد. همسر وی دانشجوی دکترای ریاضی دانشگاه مشهد است.


کارمند شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق از ضرورت نیاز به اسپانسر در این رشته ورزشی خبرداد و اظهارداشت : برای انجام این رشته ورزشی و تامین هزینه های آن باید به دنبال تامین کننده مالی ( اسپانسر) بود. به عنوان مثال سفر شاهرورد به توسکستان با حمایت دفتر آستان قدس رضوی در ایام ولایت امام رضا (ع) صورت گرفت. سال گذشته که به جمهوری آذربایجان سفر کردم به عنوان کارمند شرکت ملی نفت ایران معرفی شدم.



براساس این گزارش ، وی درباره مراحل تمرین و آموزش حرفه ای این رشته بیان داشت : آموزش اولیه و حرفه ای این رشته زیر نظر آقای باباناصری که جزو نخبگان دوچرخه سواری است ، انجام گرفت. دوچرخه سواری به ظاهر آسان ولی اصول خیلی خاصی دارد و نیازمند آن است که دوچرخه استاندارد خاصی داشته باشد. دوچرخه سوار باید نحوه اصول استفاده از آن در شرایط مختلف را فرا بگیرد برای رسیدن به شرایط حرفه ای باید زیر نظر یک نفر که تجربه این کار را دارد و سپس با کسانی که تمرین کرده اند و از تجربه هم تیمی های خود استفاده نمود. هم اکنون در مدت کار در منطقه عملیاتی خانگیران از امکانات منطقه شامل بدنسازی ، کار با دوچرخه ثابت و انجام حرکات دو و میدانی در مدت یک هفته کار استفاده می کنم تا امادگی جسمانی خود را حفظ کنم و در مدت یک هفته استراحت در شهر مشهد ، تمرینات هفتگی شامل رکابزنی بین 150 تا 250 کیلومتر می شود.


وی از مزایای کارت فدراسیون در بعد داخلی و خارجی خبر داد و افزود : از ممهترین مزایای کارت عضویت در فدراسیون دوچرخه سواری می توان به استفاده از خوابگاهها و امکانات سازمان تربیت بدنی و سازمان میراث فرهنگی بین راهها و جاده ها اشاره کرد . کارت بین المللی نیز دوچرخه سوار را در قالب توریستی شناسایی می کند و امکان اسکان و استفاده از بخش فرهنگی سفارت ایران فراهم می سازد. افزون بر اینکه دانستن حداقل یک زبان بین المللی برای این رشته خیلی مهم و حیاتی است .یک دوچرخه سوار بنا به ماهیت حرفه خود و ارتباط مستقیم با مردمان مناطق مختلف جهان می تواند سفیر شایسته ای برای کشورمان باشد.


ازغندی درباره لوازم ، وسایل مورد نیاز و زمان سفرها در ابعاد داخلی و خارجی تاکید کرد : قبل از عزیمت باید از افرادی که آن مسیر را طی کرده اند از حیث جاده ها ،شرایط اقتصادی و فرهنگی منطقه و کشور خارجی اطلاعات کسب کنیم و متناسب با نوع سفر و مسیر آن باید لوازم و امکانات مورد نیاز را همراه داشت . این وسایل شامل خوراکی های نیمه آماده ، پاستا و کنسرو می شود. کیف های خورجینی همراه تا 30 کیلوگرم شامل کیسه خواب و زیر انداز ، اجاق گاز و یک سری لوازم اولیه است و در صورت سفر کردن به صورت تیمی این اقلام ضروری تقسیم بندی می شود. برای سفرهای داخلی ماه اسفند و برای سفرهای خارجی در نیمه اول سال مناسب است.


این گزارش می افزاید : با افزایش فعالیت شبکه های اجتماعی طی چند سال اخیر ، کمپین های مختلفی در معرفی این رشته ورزشی و کارکرد اجتماعی آن در حل معضل ترافیک و آلودگی به راه افتاده است که نقش مهمی در ارتقا این فرهنگ داشته است و هم اکنون شاهد آن هستیم که روزهای سه شنبه در اکثر شهرهای ایران همایش روز بدون خودرو برگذار می شود. در طی مدت سه سال اخیر تعداد دوچرخه سواران نیز دوبرابر شده است.


شایان ذکر است : مشکلاتی که در طول سفر یک رکابزن با آن دست و پنجه نرم می کند شامل دسترسی نداشتن به آب ، برخی موارد گرسنگی ، تشنگی ، خراب شدن دوچرخه و حمله کردن حیوانات مثل سگ و گرگ است. همچنین جاده های ایران بخش مخصوص عبور دوچرخه ندارد. ولی در مسیری مثل سن پترزبرگ تا مسکو یک هزار کیلومتر قسمت دوچرخه تعبیه شده است.



همچنین داشتن اطلاعات درباره میزان مصرف انرژی و شیوه های جبران آن از ضروریات این رشته است با توجه به اینکه اگر به صورت فشرده رکاب زده شود هزار کیلوکالری انرژی مصرف می شود و میزان 600 تا 700 کالری نیز در حالت طبیعی است. برای جبران آن باید از مکمل های طبیعی ، میوه جات خاص و غذاهای خاص و مکمل های مجاز ، پروتئین و قرص های ویتامینه به صورت روزانه باید استفاده شود تا از تحلیل انرژی جلوگیری شود. در طول سفر اگر بیماری خاص رخ دهد مثل سردرد ، تهوع باید پودر او . آر . اس و جعبه کمکها ی اولیه با خود همراه داشته باشند. رعایت نکات ایمنی مثل استفاده از کلاه ایمنی ، استفاده از لباس مخصوص و چراغ های LED از امور ضروری است.


کارمند شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق ، رمز موفقیت در این رشته ورزشی را داشتن صبر و حوصله ، عشق و باور و ایمان قوی به خداوند را رمز موفقیت در این رشته دانست که مصداق این سخن حضرت حافظ است


طریق عشق پرآشوب و فتنه است ای دل
بیفتد آن که در این راه با شتاب رود.

  • گروه خبری : ورزشي
  • کد خبر : 11999
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب