09 اردیبهشت 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/10/21 - 12:19
  • تعداد بازدید خبر : 556
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه
از سوی مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران صورت گرفت:

تاثیر عدم اجرای به موقع پروژه‌ها بر میزان و کیفیت نفت خام تولیدی

متن صوتی

دکتر هرمز قلاوند مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز و عضو اصلی هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ، در نخستین گردهمایی تخصصی و هم اندیشی مدیران برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران به بررسی تاثیر عدم اجرای به موقع پروژه‌ها بر میزان تولید نفت خام در پنج بخش پرداخت و دلایل آنرا مورد بررسی قرار داد.

دکتر هرمز قلاوند مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز و عضو اصلی هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران ، در نخستین گردهمایی تخصصی و هم اندیشی مدیران برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران به بررسی تاثیر عدم اجرای به موقع پروژه‌ها بر میزان تولید نفت خام در پنج بخش  پرداخت و دلایل آنرا مورد بررسی قرار داد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، دکتر قلاوند علل تأخیر در اجرای به موقع پروژه ها را شامل تاخیر در اتمام و راه اندازی پروژه ها، نوسان قیمتها ناشی از بالا رفتن نرخ ارز ، عدم استفاده از روش های استاندارد مدیریت پروژه و ناکارآمدی قوانین پیچیده منجر به اولویت بندی پروژه ها می گردد، دانست.
 
 ایشان همچنین به اجرای تمامی زنجیره ارزش پروژه همزمان با یکدیگر تاکید نمودند و خاطرنشان کرد افزایش توان تولید نفت خام به میزان مربوط به اجرای پروژه موردنظر بوده بطوریکه تاسیسات موجود در حال حاضر بالاتر از ظرفیت فراورشی در سرویس می باشند و این موضوع باعث کاهش کیفیت نفت خام تولیدی به دلیل افزایش ظرفیت تجهیزات موجود و افزایش خوردگی خطوط لوله و تجهیزات پایین دست به دلیل بالا بودن میزان نمک و یا سولفور موجود در نفت خام تولیدی شده است.
وی در توضیح دلایل تأخیر اجرای پروژه‌ها در زمان مقرر خاطرنشان کرد، به دلیل تغییر قیمتها ناشی از بالا رفتن نرخ ارز می توان به تاخیر بسیار زیاد در تعیین تکلیف پروژه های غیرفعال ، بلاتکلیفی پروژه های جاری و عدم پرداخت تعدیل مبالغ قراردادی با توجه به موانع قانونی اشاره کرد.
 
این گزارش می افزاید ، دکتر قلاوند درباره ضرورت اجرای تمامی زنجیره ارزش پروژه بصورت همزمان و تاثیر آن بر تولید نفت خام خاطرنشان کرد : در بسیاری مواقع بخشی از پروژه اجرا می شود و بقیه  بخش های آن متوقف می ماند که عملا اتمام همان بخش بی فایده است . 
 
از دیگر آسیب های این موضوع، افزایش هزینه نگهدای آنها و  ایجاد فعالیت و کار اضافه جهت نگهداری از بخشهای نیمه تمام و یا خاتمه یافته برای پیمانکار و یا کارفرما اشاره کرد .
 
همچنین ایشان تصریح نمود که با افزایش زمان اجرای پروژه ها، شرایط مخزنی به دلیل تولید طی مدتی که پروژه اجرا نشده  تغییر می کند و ترکیب سیال تولیدی متفاوت می شود که بعضا موجب تغییر شرایط طراحی اولیه و لزوم تسریع در اجرای پروژه های مرتبط باشد.
 
 
  • گروه خبری : خبر,تولیدی
  • کد خبر : 15966
کلمات کلیدی
  مسئول وب سایت
خبرنگار

مسئول وب سایت

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب