09 اردیبهشت 1403
جهش تولید با مشارکت مردم
  • 1402/12/16 - 12:20
  • تعداد بازدید خبر : 448
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

مشارکت شرکت ملی نفت ایران در کاشت یک میلیارد اصله نهال

متن صوتی

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، همسو با مسئولیت‌های اجتماعی موفق شده است با مشارکت در پاک‌سازی زمین به روش گیاه‌پالایی و کاشت درخت، گام‌های بلندی در مسیر صیانت از زمین و هوای پاک بردارد.

مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، همسو با مسئولیت‌های اجتماعی موفق شده است با مشارکت در پاک‌سازی زمین به روش گیاه‌پالایی و کاشت درخت، گام‌های بلندی در مسیر صیانت از زمین و هوای پاک بردارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، توسعه و نگهداشت فضای سبز به‌عنوان یکی از رویکردهای صنعت نفت همواره مورد توجه مدیران شرکت‌ها بوده است تا آنجا که تاکنون اعتبار مورد نیاز برای ایجاد فضای سبز بالغ بر ۲۰ هزار هکتار را تأمین کرده که توسط دستگاه‌های متولی اجرا شده است، همچنین هم‌اکنون مساحت فضای سبز در مجموعه صنعت نفت بیش از ۷ هزار هکتار است که حدود ۳۰ درصد مساحت تأسیسات صنعتی مجموعه صنعت نفت را شامل می‌شود. این نسبت حدوداً سه برابر حد ۱۰ درصدی تعیین‌شده در قانون است.

افزون بر این، مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی شرکت ملی نفت ایران نفت نگاه‌ها را فراتر برده و با توجه به منویات مقام معظم رهبری که ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ و روز درختکاری بر اهمیت درخت و درختکاری در حفظ محیط زیست فرمودند «بنا به توصیه متخصصان افزون بر کاشت درختان میوه‌دار باید درختانی که چوب آنها دارای اهمیت است نیز کاشته شود»، همچنین مشارکت در طرح هر ایرانی سه نهال و تحقق برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال، بر اساس توان و ظرفیت‌های موجود اقدام به مشارکت در تولید و کاشت نهال از گونه‌های مختلف کرده است.

تولید ۱۵۵ هزار اصله نهال از محل اعتبارهای وزارت نفت در قالب مصوبه‌های سفرهای استانی رئیس‌جمهوری  در شهرستان گنبد استان گلستان، نمونه بارز این مشارکت است که نهال‌ها به عرصه‌های منابع ملی منتقل و کاشته شد؛ موضوعی که مهندس تاج قلی فرهنگ‌دوست، رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان به آن اشاره و اظهار کرد: این ۱۵۵ هزار اصله نهال‌ها در مناطق مختلف شهرستان گنبد کاشته شده است.

وی افزود: بخشی از  این نهال‌ها تاکنون در حدود ۲۴۰ هکتار زمین در محدوده طرح مرتع‌داری «چات»، منطقه «خیرخواجه»، منطقه «کورند غربی» و منطقه «ران» شهرستان گنبد کاشته شده‌اند.

* جایگزینی نخیلات در استان خوزستان به همت صنعت نفت

با توجه به وقوع عوامل مختلفی از قبیل جنگ تحمیلی، تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی و به‌دنبال آن وقوع خشکسالی، همچنین شور شدن اراضی و آب‌های قابل‌دسترس، مساحت قابل‌توجهی از نخیلات شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان استان خوزستان از میان رفته است؛ موضوعی که به‌دلیل وابستگی درآمد روستاییان به نخلستان‌ها، سبب مهاجرت مردم به سمت شهرها و در نتیجه حاشیه‌نشینی و افزایش مشکلات اجتماعی شده است.

بر همین اساس مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت تلاش کرده است ضمن شناسایی عوامل بروز مشکل و ارائه راهکارهای اجرایی در فاز نخست ایجاد زیرساخت‌های آب‌رسانی به نخیلات، همچنین جایگزینی نخیلات تا سطح ۱۱۰۰ هکتار را در دستور کار قرار دهد که این پروژه با استقبال قابل‌وصف روستاییان و آغاز مهاجرت معکوس به‌دلیل پیدایش منبع درآمدی جدید و پایدار روبه‌رو شود. در همین زمینه بخشی از اراضی ازدست‌رفته با اجرای طرح‌های زهکشی و شبکه‌های آب‌رسانی احیا و به کشاورزان صاحب نسق تحویل داده می‌شود.

در بخش دیگری با مشارکت کشاورزان علاقه‌مند، نخل موردنیاز برای کاشت در زمین‌های آنان تأمین و این نخل‌های جوان توسط کشاورزان غرس شد که به‌دلیل این مشارکت کشاورزان در اجرای پروژه و تأمین بخشی از اعتبار موردنیاز، پایداری طرح نیز تضمین شد.

* مشارکت صنعت نفت در احیای جنگل‌های زاگرس

همسو با مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با هدف صیانت از جنگل‌های زاگرس، مشارکت در تولید بیش از ۲ میلیون اصله نهال را در دستور کار قرار داده است که تأمین‌کننده نهال مورد نیاز حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین‌هایی جنگلی خواهد بود.

از سوی دیگر، این مدیریت به‌منظور تشویق و ترغیب جمعیت منطقه، اقدام به ارائه گلدان پلاستیکی و بذر و پرداخت هزینه تأمین آب برای کشت و رشد نهال به زنان سرپرست خانوار منطقه کرده است تا به این وسیله افزون بر فرهنگ‌سازی، به دوستداران محیط زیست بیفزاید که استقبال مطلوبی از این موضوع شده است و بیش از ۱۰۰ خانوار در این زمینه مشارکت کرده‌اند.

 

  • گروه خبری : خبر,سایر منابع,مسئولیت های اجتماعی
  • کد خبر : 16054
کلمات کلیدی
  مسئول وب سایت
خبرنگار

مسئول وب سایت

تنظیمات قالب